A Paisaxe dende A Fracha. Unidade didáctica para a materia de Paisaxe e Sustentabilidade
Esta unidade didáctica nace despois de ter coñecemento de que o Concello de Pontevedra pretende facer un parque periurbano na área da Fracha. As posibilidades didácticas deste mirador son enormes. Podemos aprender a ver a xénese das rías, a transformación do medio natural polo ser humano (actividades agrarias, industriais, transporte) o lugar de emprazamento de Pontevedra, os impactos que producen as actividades humanas e as infraestruturas viarias ou simplemente aprezar os valores estéticos e paisaxísticos que produce contemplar dúas rías (a de Vigo e a de Pontevedra)e unha ocupación extensiva do territorio que dá lugar ao fenómeno da cidade difusa.
2º ESO. Para o alumando da materia propia do centro, Paisaxe e Sustentabilidade en 2º ESO. Esta unidade didáctica tamén pode ser empregada en 3º ESO, profundando nalgunhas cuestións que en 2º da ESO quedan tratadas de xeito máis superficial
Elaboración dun skyline da cidade de Pontevedra + unha infografía sobre os valores paisaxísticos dende A Fracha.
Valoramos así a capacidade de síntese nun tema tan complexo como o do territorio ademais da creatividade.
Tendo en conta que no DCB de Galicia hai unha materia que pode ser ofertada polos centros denominada Paisaxe e Sustentabilidade, a relación é total.
Partimos dunha pregunta básica: Que vemos dende a Fracha?. Describimos o que vemos. Aí comezan as dificultades. Vemos elementos, pero non os consideramos en conxunto, interrelacionados, vémolos soltos nunha mestura que transmite unha emoción, pero da que non tiramos ningunha conceptualización.
Na consulta da páxina web aparece todo o contido, coas súas correspondentes actividades, para profundar en cada un dos elementos:
En Xeografía e Historia, o traballo deberá repartirse en equipos de catro ou cinco persoas. Cada equipo elabora unha parte do cuestionario. Nos equipos sempre haberá unha posta en común do traballo individual. Unha vez elaborado, cada un dos membros do equipo converterase en experto dese tema. De xeito interdisciplinar debatirán sobre o texto e as imaxes a colocar na infografía representativa dos valores da paisaxe dende A Fracha.
Finalizados os traballos cada grupo xustificará en público as razóns da elección de contidos e argumentos para elaborar a infografía. Votación da que representa ao grupo clase.
No caso da materia de Educación Plástica deberán actualizar a imaxe de Pontevedra debuxada en 1669 por Pier María Baldi.
Para a materia de Xeografía e Historia
Para a materia de Debuxo, Educación Plástica e Visual
Para a materia de Lingua e Literatura Galega:
Unha semana e media
A avaliación parte dunhas actividades previas para familiarizarse coas cuestións máis xerais da interpretación dunha paisaxe. Durante o proceso cada grupo irá contrastando as achegas dos seus membros sobre os diferentes apartados do tema e procederán a crear o produto final. Aí haberá unha posta en común de cada grupo defendendo a súa proposta.
O alumnado ao final debería comprender os diferentes elementos que configuran a paisaxe (elementos bióticos, abióticos e antrópicos), as transformacións feitas polo ser humano e os seus impactos negativos, a necesidade de ordenar o territorio, a identificación daqueles elementos organizadores da paisaxe que perduran no tempo e a ligazón entre ser humano e territorio así como os nomes da terra.
O alumnado debe coñecer previamente a través dunha rúbrica os criterios que van medir a calidade do seu produto final.
Finalmente o alumnado deberá cumprimentar un formulario en google onde expresará a súa opinión sobre diversos temas.
Unidade Didáctica dirixida ao alumnado de 3º ESO ies Sánchez Cantón, deseñada dentro do marco do Plan Proxecta na temática de Paisaxe e Sustantibilidade
Curso 2015-2016
Coordinador:
Humberto Martínez Gargamala
CONTACTO
humart64@gmail.com
Colaboradores:
Carmen Pernas Lorenzo
Ana Vidal Meixón
Páxina web
Convidámoste a visitar tamén Dende o patio ao barrio, outra unidade didáctica do mesmo coordinador sobre Paisaxe e Sustentabilidade